ՀայաստանՔաղաքականություն

Հայոց ցեղասպանություն. պատմության դասերից մինչև պատմական հիշողություն

Ապրիլի 24-ը հայ ժողովրդի համար նաև հիշողության ու ինքնության պահպանման օր է։ Ցեղասպանության զոհերի հիշատակի այս օրը զրուցել ենք պատմական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ, «Ցեղասպանագիտություն» մագիստրոսական ծրագրի համահեղինակ Մհեր Հովհաննիսյանի հետ՝ անդրադառնալով Օսմանյան իշխանությունների դրդապատճառներին, ժխտողական քաղաքականությանը, ինչպես նաև հայ-թուրքական հարաբերությունների հեռանկարներին։

Ըստ պատմաբանի՝ Օսմանյան իշխանությունների հիմնական դրդապատճառը՝ ցեղասպանություն կազմակերպելու համար, համադրվում է ազգային ու «ռազմական շովինիզմի», տարածքային վերահսկողության պահպանման և համաթուրանական ծրագրերի հետ։

Ցեղասպանության իրավական ճանաչումը, պատմաբանի գնահատմամբ, ունի թե՛ պատմական արդարության վերականգնման, թե՛ կանխարգելիչ նշանակություն ապագա հանցագործությունների կանխման հարցում։ Թուրքիայում ճանաչումը կարող է խթանել պատմության վերաիմաստավորման, իսկ միջազգային մակարդակում՝ ամրապնդել պատասխանատվության իրավունքը՝ խարխլելով անպատժելիության ավանդույթը։

Այն հարցին, թե որքանո՞վ է այսօր ցեղասպանության թեման կենդանի Հայաստանի երիտասարդությա շրջանում, Հովհաննիսյանը կարծում է, որ երիտասարդների մեջ պահպանվում է ցեղասպանության հարցի նկատմամբ զգայունությունը՝ հատկապես մշակութային ինքնության, պատմական արդարության և թուրք-հայկական հարաբերությունների համատեքստում։ Ըստ նրա՝ ժամանակակից մեդիա ու կրթական նախաձեռնությունները շարունակում են թեման պահել օրակարգում։

Նա անդրադարձավ նաև ցեղասպանության ժխտմանն ու դրա մոռացության սպառնալիքներին․

Թուրքիայի կողմից Հայոց ցեղասպանության փաստի մերժման խորքային պատճառները, ըստ Հովհաննիսյանի, կապված են ազգային պատմության մոնումենտալ և մաքրված պատկերի պահպանման, հնարավոր իրավական և նյութական պատասխանատվությունից խուսափելու հետ։ Ցեղասպանության ընդունումը, ըստ նրա, կբացահայտեր ամբողջ հանրապետության պատմական հիմքի վերարժևորման անհրաժեշտությունը, իսկ որքանո՞վ այն կնպաստեր երկրների միջև հարաբերությունների կայացման հարցում։

Ցեղասպանության դասավանդումը դպրոցներում ևս կարևոր խնդիր է, որը, ըստ պատմաբանի, պետք է լինի համադրական և ստեղծագործական՝ միավորելով փաստերը մարդկային պատմությունների, իրավական և համաշխարհային համատեքստերի հետ։ Անհրաժեշտ է խուսափել ատելության ձևավորումից՝ միաժամանակ զարգացնելով գիտակից հիշողություն և պատմական պատասխանատվություն։