ԱրցախԺամանց

Արցախը ապրում է սահմանից այս կողմ․ Գիշի

Գիշի գյուղը մինչև 2023 թվականը Արցախի Մարտունու շրջանի խոշոր բնակավայրերից մեկն էր։ Հին պատմություն, պահպանված ավանդույթներ, համախմբված համայնք․ այս ամենը ձևավորել էին մի յուրօրինակ կոլորիտ, որը տարիներ շարունակ ապրում էր Գիշիում։ Այսօր գյուղի բնակիչները Հայաստանի տարբեր բնակավայրերում են բնակվում, սակայն, ինչպես զրուցակիս՝ Արկադի Ավանեսյանն է նշում, կապը մնում է ուժեղ։ Պարոն Արկադին 1992-2022 թվականներին Գիշիի դպրոցի տնօրենն է եղել։ Զուգահեռ նաև պատմության ուսուցիչ է աշխատել ոչ միայն Արցախում, այլև Սյունիքի մարզի Խնձորեսկ գյուղում։ Իր այդ տարիները նա հպարտությամբ էր հիշում և թվարկում իր դասղեկական դասարանի աշակերտների անունները․․․ Փանդունց Արմինե, Հովակիմյան Անահիտ, Բաբալարյան Արմեն․․․

Հավատը, սրբավայրերը Գիշիում երբեք չեն կորցրել իրենց նշանակությունը՝ անկախ դարաշրջանից։ Նա ցույց է տալիս գյուղի նկարները և ներկայացնում յուրաքանչյուր կոթողի նշանակությունը։ Պարոն Արկադին հպարտությամբ է պատմում Բբջամալ և Ոսկե խաչ սրբավայրերի մասին, որտեղ դարավոր թեղիները սրբազան ծառեր էին դարձել։ Այստեղ, ըստ ավանդույթի, չորացած սրբազան ծառերը չէին կտրվում, մնում էին իրենց տեղում՝ ինչպես մի ժամանակի քարացած վկայություն։ Նույնիսկ խորհրդային տարիներին գիշեցիները գիտեին՝ սրբի ճյուղերը տանելուց հետո պիտի ներողություն խնդրեին, այլապես հետևանքները չէին ուշանա։

Պարոն Արկադին հետաքրքիր փակագծեր է բացում՝ կապված Արցախում եկեղեցիների քանդման հետ։

Գիշին Մարտունու շրջանում մեծ բնակչություն ունեցող գյուղերից է եղել։ Ժամանակներ են եղել, որ գյուղի բնակչության թիվը հասել է 1500 մարդու։ Գյուղից արտագաղթողներ էլ համարյա չեն եղել։ Սակայն Գիշին ակտիվ մասնակցություն է ունեցել Հայրենական մեծ պատերազմին և Արցախյան գոյամարտերին։

Չնայած այժմ տարածքը անցել է Ադրբեջանի վերահսկողության տակ, այնուամենայնիվ խորհրդային տարիներին նույնիսկ բնակիչները ադրբեջանցիների չեն հանդուրժել իրենց գյուղում։

Սովորույթները, սուրբ ավանդույթները, մարդկային ջերմ հարաբերությունները ձևավորել էին մի մշակույթ, որը, թերևս, հնարավոր չէր գտնել այլուր։

Տիկին Լիանան՝ պարոն Արկադիի կինը, նույնպես միանում է խոսակցությանը, պատմում իր հիշողությունները՝ հարսանիքների, հյուրասիրությունների մասին։

Սուրճի սեղանի մոտ էլ խոսակցությունը սահուն անցնում է գյուղի կերակուրներին։ Պարզվում է, որ Գիշիում ամեն ինչ աճում էր, բացի ցիտրուսային մրգերից։ Նրա ասածները հիմնավորվում էին նաև նրանով, որ նոր տեղափոխված տան բակն էլ արդեն մշակել և իրենց համար փոքրիկ այգի էին ստեղծել՝ կանաչիներ, ծաղիկներ ցանելով։

2023 թվականին Գիշին անցավ Ադրբեջանի վերահսկողության տակ։ Մարդիկ հասկանում էին, որ տեղափոխվելը միայն ֆիզիկական տեղաշարժ չէ։ Դա նաև հարաբերությունների, կյանքի կազմակերպման ու սովորական կյանքի վերափոխում է։ Գիշեցիները փորձել են տարբերակներ գտնել՝ իրարից շառ չհեռվանալու համար։

Վերջում իմ այն հարցին, թե ինչի մասին պարոն Արկադին կուզեր խոսել, որին չանդրադարձանք, նա խոսեց իրենց կորուստների մասին։

Այժմ պարոն Արկադին աշխատում է Էջմիածնի մասնավոր դպրոցներից մեկում։ Սակայն աշխատանքի առաջարկ է ստացել նաև այլ դպրոցներից։ Նրա զավակները նույնպես մնացել են Հայաստանում և աշխատում են տարբեր տեղերում։

Գիշին այժմ տարածքային սահմաններից դուրս է, բայց գիշեցիների հիշողություններում այն մնում է որպես տուն, ծննդավայր՝ իր բոլոր ձայներով, հոտերով ու մարդկանցով։