ՀայաստանՏնտեսություն

Ինչպե՞ս և ինչո՞ւ է կարևոր Վերին Լարսը Հայաստանի համար

Վերին Լարսը Հայաստանում շատ ավելի է, քան պարզապես ճանապարհ․ դա միակ ցամաքային «դարպասն» է, որը Հայաստանի կապն ապահովում է Ռուսաստանի հետ՝ Վրաստանի տարածքով։ Հենց այս միջանցքի շնորհիվ է, որ մեր երկիրը շարունակում է պահպանել իր տնտեսական ու ռազմավարական կապերը հարևան ու դաշնակից պետությունների հետ։ Շուրջ տարիների պատմության ընթացքում Վերին Լարսը դարձել է կենսական ուղի՝ առևտրի և էներգետիկ ռեսուրսների համար։

Մինչև 1991 թվականը Վերին Լարսի ճանապարհը հիմնականում ծառայում էր որպես Սովետական Միության զինվորական և քաղաքացիական ճանապարհ՝ Ռուսաստանից դեպի Հարավային Կովկաս՝ Վրաստանի տարածքով։ Իրավիճակը փոխվեց 1991 թվականից հետո, երբ Աբխազիայում տեղի ունեցավ որոշակի «տեղաշարժեր»։ Աբխազիան առանձնացավ։ Հիմնական ճանապարհը, որ Աբխազիայով էր անցնում, փակվեց, և այդ պայմաններում Վերին Լարսի ճանապարհը դարձավ հիմնական տարածաշրջանի երկրների համար, մասնավորապես Հայաստանի, Թուրքիայի, նաև մասամբ նաև Ադրբեջանի ու Իրանի համար։ Տնտեսագետ Սուրեն Պարսյանը նշում է, թե ինչ խնդիրների է հանգեցնում անցակետը։

Հայաստանի պարագայում այս անցակետը միակն է դեպի Ռուսաստան բեռնափոխադրումներ կազմակերպելու համար ցամաքային ճանապարհով։ Հայաստանը դեպի Ռուսաստան այլընտրանք այս պահին չունի։ Տնտեսագետը նշում է, թե հատկապես տնտեսության որ ոլորտներն են վնաս կրում անցակետի փակվելուց։

Չնայած արտահանման խնդիրները առանցքային նշանակություն ունեն Հայաստանի համար, ներկրման մասով ևս կան խնդիրներ։ Պարսյանը անդրադառնում է վառելիքի թանկացմանը։

Այն հարցին, թե արտահանման ժամանակ նոր ծախսեր առաջանում են, տնտեսագետը բացատրում է։

Վերին Լարսի այլընտրանքներն էլ քիչ են։ Ըստ Պարսյանի՝ Իրանի տարածքով կարող ենք բեռները տեղափոխել, բայց դա ավելի ժամանակատար-աշխատատար է։ Բացառիկ դեպքերում կարող է նման բան լինել, բայց դա շատ թանկ է։ Այլընտրանքային ճանապարհ կարող է լինի Ադրբեջանի տարածքով ճանապարհի առկայությունը։ Էական չէ, թե այն կլինի երկաթուղային թե ավտոմոբիլային ձևով։